Indlæg på byrådsmødet den 5. sep. 2016

Først skal jeg lige sige, at jeg nu udtaler mig på egne
vegne. Venstres byrådsgruppe kan stemme som de vil.

Normalt ville jeg ikke have spor imod at sige ja tak til, at
Byrådet bruger 2-3 mio. kr. på udvikling i mit lokalområde. Jeg har heller ikke
imod, at der sker noget på banestien mellem Middelfart og Vejlby, hvor stien
allerede ligger der.

Men jeg må reagere når jeg synes, Byrådet misbruger en unik
mulighed for etablering af et velafprøvet koncept, der har været til glæde og
gavn for både heste, cyklister, gående, inlinere og andre motionister på bl.a.bryrupbane-stien mellem Horsens og
Silkeborg.

Den løsning, der etableres nu er delux delux modellen med
dobbeltrettet cykelsti og ridespor ved siden af – MEN, der er bare ingen
stående klapsalver fra hverken Staurby skovudvalget eller fra lokale borgere.
Kun de involverede brugerrepræsentanterne har syntes, dette var den rette
løsning, men jeg synes, de har overset et par ting, som jeg har gjort både
forvaltning, udvalg og økonomiudvalg opmærksom på.

For det første synes jeg , at rytterne snyder sig selv. Godt nok får de nu adgang til
Staurby skov, men med denne løsning får de
også en væsentlig kortere strækning med ridesti, i forhold til, hvad de har nu,
og reelt afskåret dem selv fra at fortsætte ad banestien efter Røjle, hvor det
ikke er muligt at fortsætte i et ridespor.

Det er der mange, jeg har talt med, der ikke er tilfredse
med. Jeg synes egentlig, det er manglende perspektiv fra udvalgets side.Istiplanen
skeæner vi mellem cykelstier og rekreative stier. Havde Banestien været tænkt
som en cykelsti, så havde den ligget i et andet udvalg. Det er muligt, at I har
lyttet til brugergruppen, men det er jo netop udvalget, der skal sikre det
overordnede syn på banestien og ikke bare lave en lille lokal løsning.

Og så undrer det mig i øvrigt, at hvis heste og cykler ikke
kan tåle at møde hinanden, hvordan vil de så overhovedet komme hen til
banestien for at bruge den.

For det andet er det at skyde langt over mål at fuld-asfaltere stien – som en lokal
cykellist sagde til mig den anden dag: ”en dobbeltrettet cykelsti vil vi da
meget hellere have ved Bogensevej – der vil den da blive brugt som netop
cykelsti! På banestien er jeg da ude efter en naturoplevelse.”

Og det er måske her misforståelserne starter – taler vi om
en cykelsti eller om en natursti. Jeg taler for det sidste, som I nok kan høre
og ærgrer mig over, at man med dette spilder en chance. Havde man så bare
samlet de to spor efter Røjle, så kunne det måske give lidt mening.

Jeg har tænkt meget over det. Og godt nok stemte jeg ok til
løsningen i Økonomiudvalget, for der var jo et flertal alligevel, men jeg har
bare fået så mange undrende kommentarer og hovedrysten som reaktion over
forslaget her, siden da, at jeg bliver nødt til at sig nej tak. Jeg kan ikke
stemme for det her forslag.